Cesar Millan - jag är hänförd!!!

Måndagarna kl 20 sitter jag som klistrad framför TV 4+. Då går serien "The dog whisperer" med Cesar Millan. Denna man är fantastisk! Med ytterst små synbara hjälper och nästan utan ord får han de mest monstruösa hundar att bete sig normalt. Ägarna snyftar och gråter, då han snabbt verkar kunna sätta tummen exakt på problemet = människans beteende.

"Du är Din hunds hona" sa han vänligt men uppriktigt till ägaren av den bitske och dominante lilla chihuahan Bandit, som energiskt och aggressivt försvarade sin matte från såväl familjemedlemmar som främlingar. En överhypad blondin som hade problem med sin nervösa och överaktiva, olydiga nakenhund fick beskedet "Din hund är som den är för att Du är som Du är, Du sitter inte stilla en sekund..."

Att se Cesar jobba med hundarna öppnar mina ögon och jag ser mönstret i hur ofta vi gör fel med våra hundar. Vi förmänskligar dem och överbeskyddar dem av missriktad välvilja, istället för att lita på dem och mer uppträda som flockledare. Till skillnad mot många andra hunddressörer ryar och skriker inte Cesar, han har en naturlig auktoritet och visar med hela sin kropp att han vet vad han vill och vet att han får som han vill, vare sig hunden vill vara med på det eller ej. Men det brukar inte ta lång tid innann så är fallet.

Jag har provat hans sätt med min lilla pudel som blir som ett monster när han får nåt supergott, tex grisöra. Det fungerar! Jag ska också sluta att trösta när han är rädd, för åskan eller för smällare. Det är ju JAG som gjort honom mer rädd med mitt daltande!

Denna man är unik. Jag är fullkomligt såld!!!!!!

Kommentarer
Postat av: atiR

Håller med dej till 100! Försökt fått en nybliven "grannvalpägare" att se programmet,, men se,, dom förstog inte idén!
Märkligt.
Julhälsningar till dej o de dina!

Postat av: Ylle

Julhälsningar tillbaka till Dig, Rita!!!! Ge inte upp med grannarna, dom kan ju få hjälp, från början....!!! kram Ylle

2006-12-23 @ 18:03:18
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: P-O Svensson

Cesar Millan är ruskigt bra. Men det finns en dam från England som är också är bra. Hon har varit på tv ibland, men jag minns inte vilken kanal. Men hon har i alla fall skrivit en bok. Den finns på svenska, och heter Förstå Din Hund. Damen heter Jan Fenell. Den rekommenderas verkligen. Det är väl för sent att önska sig den julklapp, men kanske som nyårspresent...

2006-12-23 @ 20:45:32
URL: http://www.ichtys.se
Postat av: Ylle

Jan Fenells bok har jag läst! Den var bra, men när jag försöker komma ihåg den så blir det mest det att man inte ska hälsa på hunden när man kommer innanför dörren precis, utan vänta ett tag för att visa att man är dominant. Svårt med en söt liten pudel! Fast Cesar får man SE i aktion, och det blir ju helt annorlunda då!

2006-12-26 @ 11:23:37
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Nina på Johangården

Åh, Cesar Millan är min idol. Försöker alltid se hans program men missade det på juldagen för där jag var har de inte tv längre.

2006-12-28 @ 16:59:38
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Gun

Hej! Kan bara hålla med dig. Har jobbat själv med min "kinestik" nu i drygt 2 år (hon blev 2 år i Augusti-06) och har kommit otroligt långt med Cesars metoder på mkt kort tid. Tycker först nu att jag känner min hund bra och "vad hon går för". Det som har störst effekt är ljudet som han använder, typ "tsiii" alltså det där väsande ljudet som han korrigerar med (ni som ser programmen vet vad jag menar. Jag använder numera nästan inget prat alls utan "styr" bort dåliga beteenden nästan enbart med det ljudet och mitt eget kroppsspråk (alltså lugn och stabil) Jag tränar också med klicker. Det är en skön känsla att kunna fungera väl med sin hund. Jag ger aldrig upp! Mvh Gun

2007-01-13 @ 01:56:06
Postat av: sandra

Jag tittar på Cesar men är lite skeptisk på hans metoder, då han använder sådana där halsband med piggar innåt. Så jag blir lite fundresam på vad han gör med hundarna när tv-kameran är borta. / Sandra

2007-02-03 @ 12:09:41
Postat av: Anonym

Tänk på att han använder el också. Olagligt i Sverige. Man ska inte praktisera hans tips genom ha sett ett tv-program, det är bäddat för misstag. Läs hans böcker ist så får man helheten och inte bara det tv väljer att visa..

2007-02-12 @ 08:10:37
Postat av: Emelie

Ja håller verkligen med dig, han är suverän!
Synd dock att alla tror att han gillar stackel då han själv har sagt att han använder det på hundarna som ägarna känner sig trygga med

2007-12-10 @ 01:17:17
Postat av: Paula

Halsband med piggar inåt, el? I vilket avsnitt tillgriper han sådana metoder?????

För jag har sett nästan alla hans DVD:er (Mastering Leadership 1, 2 och 3 plus bägge säsonger) och han använder alltid ett vanligt billigt koppel eller sin ILLUSIONS-koppel. Jag tvivlar högst på att han skulle
ta till el i sina program.

2008-03-22 @ 22:31:40
URL: http://biktstolen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback