The sixties

Hamnade av en slump i ett program om sextiotalets popvärld. Föll direkt in i värsta Nostalgimolnet.... De visade filmsnuttar från konserter och tv-program från den tiden, Top of the Pops o dyl.

På tre röda sekunder förflyttades jag till London -68. I was there!

Small FAces: "Itchykoo park..." med fasförskjutning, vilken härlig låt! Trots usel teknisk kvalitet vibrerar varenda ton av de där låtarna djupt inne i min själ. Jag började direkt sjunga med. Eftersom utbudet då inte var som idag, så kunde man texten till de flesta låtarna. I alla fall de man gillade.

Där satt jag med bästa kompisen Ewa på Wimpys och sörplade lemontea. Om vi festade till så blev den en Banana Split. Carnaby Street upplevde vi som värsta turistfällan, vi som inte var turister, utan JOBBADE. Först i familj som au pair, sen på hotell. Nää, tacka vet jag Portobello Road med alla loppisstånd och lustiga typer som drog runt där.

Vårt stamställe var en klubb som hette Les enfants terribles, den låg på Dean Street. Herregud, börjar jag bli som de riktigt senila gamla, jag minns inte varför jag gick uppför trappan nyss, men jag kommer ihåg varenda ljud, varenda doft från -68. Musiken...  Människorna...

Familjen jag jobbade hos hade bara vuxna barn, så jag var ingen barnpassare utan skulle hjälpa till i hushållet (!) och hjälpa mannen (som var svensk) att skriva i svenska tidningar om den engelska popscenen... Så jag fick passersedel till Top of the Pops och var på inspelningen av flera program med Tremeloes, Small Faces, you name it....  Det var roligt, men familjen var ganska så jobbig och jag har aldrig passat för hushållsarbete, så jag och Ewa drog vidare och tog jobb som städare på ett hotell...  men det var en helt annan historia. Swingin´London - yeahh............


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback