Glöm Dig själv för en stund

Jag är just nu utled på alla budskap om att satsa på sig själv, ge sig själv en chans, se till sina egna förmågor osv osv. Överallt möts vi av samma budskap "DU själv är viktigast!" "Du duger som Du är!" och andra flåshurtiga tillrop.

Att behöva stå där vid spegeln och glo in i det bleka, tämligen vinterfula fejset och säga till det "Du är vacker! Du duger som Du är! - bla bla bla......."  Rätt pestigt faktiskt. Och ibland tämligen patetiskt.

Visst ska man gilla sig själv, i alla fall någorlunda, annars kan man väl inte gilla andra männskor? Men den där absoluta dyrkan av sig själv och sitt, för mig börjar den te sig något sjuk och egotrippad, minst.... 

För i egoismens tidevarv glömmer vi att det är samspelet och umgänget med andra människor som ger vårt liv kvalitet. Att få gensvar, dryfta sina grubblerier med en annan människa, lära sig något av andras erfarenheter - det är något som lyfter ens liv upp över mosskanten. Att för en stund glömma sig själv och istället ägna sig åt sina medmänniskor och deras behov. Litet omtanke, helt enkelt.  As simple as that....

Att tacka för senast, bjuda in sin granne på en kopp kaffe, bjuda igen när man varit på en trevlig tillställning. Att ge - inte bara ta. Det är grejer det. Allra bäst är förstås om man kan vara generös och ge av sin omtanke, sin tid, sitt överflöd, helt utan tanke på en motprestation. Bara för glädjen det genererar att glädja någon annan...

Så - sluta glo på Dina växande rynkor i fejset. Gå ut och sprid litet glädje istället! Sluta tjura och vara långsint!
Ring det där telefonsamtalet Du gruvat Dig inför, men som Du vet skulle glädja mottagaren. Skicka ett vänligt mail till den som kan behöva det. Köp en liten rolig grej till någon Du uppskattar, det är inte alls viktigt att det kostar mycket, det är själva omtanken som räknas vet Du väl?

Bjud Dina vänner på nåt enkelt, det är ju inte maten de vill åt, de vill umgås med DIG! Sluta att vara så perfekt och känn kravet på att det jämt ska vara nystädat om det ska komma någon. Se till att Du har krafter kvar att lägga på människorna istället.

I de här mörka tiderna behöver vi varandra mer än någonsin. Även om Du idag karskt säger till Dig själv "Jag klarar allt mig själv" så kan det bli annorlunda i morgon.

Och Du - lämna gärna ett litet spår efter Dig i denna blogg! Det skulle glädja MIG!    kram på er!  Ylle

image122
Sluta upp med att ge varandra på käften!


Kommentarer
Postat av: Nicoline på Fädernegården

Jag håller helt med dig. Så fort jag har röjt i Fädernegården efter Honungspappans flytt så kommer jag att tända en brasa i spisen och bjuda hem goda vänner. Åh vad jag längtar.

Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Orden kunde varit mina egna.. fantastiskt bra skrivit och duuuuuu skulle fått en vacker ros av mig eller något annat för ditt skriveri denna morgon:-)
Tänker precis som du, varför i hela friden ska bara "Jaget" vara i centrum.. du skulle sett mig och min spegelbild just nu.. nej, glöm det där med allt vad rynkor och restilan för ett ögonlock och bara var lite vänligare mot din omvärld.. så lever vi säkert mycket bättre själva oxså:-)
Kram och tack för en trevlig morgonstund hos dig Ylle.. Yllekram till dig:-)

2007-12-06 @ 08:08:38
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: Gitte

Vilken underbar text och inte minst bild :-) Du är för härlig!
Stor kram
Gitte
PS. Igår fick hästarna varsin lekboll med äppelgodis, eller slickkub eller vad man ska kalla dem. Sol tog tre gigantiska snabba TUGGOR, Neisti slickade försynt på sin. Sveipur var förskräckt och rädd för sin. Han kom dock över skräcken, snablade länge, länge och sen vände han rumpan åt godbiten.

2007-12-06 @ 13:38:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback