Halmbolster värdigt små prinsessor...

image126

Mockningen av stallet är en syssla som jag ogärna lämnar över till någon annan. När man ser boxarna kan man nämligen avläsa hur hästen som övernattat i den mår. I morse såg jag t ex att det varit mycket lugnt i natt, halmen var knappast omrörd alls. Jag har också dessa veckor kunnat se hur träcken ändrats från nervöst lös konsistens till fasta fina små högar. Vilket allt tyder på att flickorna finner sig tillrätta och känner sig alltmer hemma här.

Att vänja sig vid ett nytt foder är förstås också något som påverkar magen, hur bra fodret än är. Jag har i år fantastiskt fin havrehalm som jag slösar rikligt med. Vem vill inte vila i en skön och torr, mjuk bädd? Att ha fri tillgång till förstklassig halm är mycket bra eftersom hästarna kan få i sig tillräckligt med växttråd när de äter av halmen.

Att hålla rent för mina hästar är mycket viktigt för mig. Mindre viktigt är - vilket hussen ofta nog påpekar - att ha det så nystädat i huset. Djuren går först! Hemma är istället mottot - "hellre litet skit i hörnen än ett rent helvete..."

Kommentarer
Postat av: Gunnel

Åh, om jag vore häst skulle jag vilja bo hos dig...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback