Nybadad men oklippt...

image143

Detta inlägg är tillägnat Skogsfrun, som undrar varför man klipper sin hund denna årstid??? JO, det ska jag svara på. För den som har en pudel känner nog igen fenomenet att pälsen växer som ogräs, året om. På denna bild är hunden nybadad och kammad, och just då ser det ju väldigt fluffigt och gulligt ut. Men bara någon halvtimme efteråt har pälsen på huvudet lagt sig ner i ögonen så han ser ut som en annan plattskalle. 

Inomhus måste det kännas som att ha dubbla dunjackor på sig, för det är ett ständigt flåsande. Osunt! Och vid promenader utan snö fastnar mängder med pinnar i en liten hunds päls, blir det kramsnö så blir det helt omöjligt att ta sig fram, för snöbollarna fastnar runtom benen. Och att pälsen bara fortsätter att växa gör att hunden snart ser ut som en sån där rastafari-pälsad sak, och det tycker jag både är fult och ohygieniskt. DÄRFÖR klipper jag min hund, året om, ungefär varannan månad eller när det behövs...

Thermobaren dyr? Jovars, men jag tycker att den är värd sin vikt i guld. I alla fall om man har armar som inte vill vara med och bära, bära och bära igen...    Och inte heller gillar det där med att stå och banka bort isen i vattenbaljorna...  Jag kanske bör förklara att jag har kallstall utan rinnande vatten, så mina hästar MÅSTE ha tillgång till vatten i karet ute!

Kommentarer
Postat av: Britten

Så söt han är...Min lilla Moffi som är en Lhasa Apso och i vanliga fall väldigt långhårig brukar vi klippa kort. nu fick jag för mig i höst att vi skulle spara ut hans päls..men ack så jobbigt det är, vet inte om matte orkar med det ...borsta borsta varje dag och sen duscha efter alla blöta skogsprommenade nää vi får se
nu blev jag sugen på att klippa grisen...

Ha det fint

Postat av: Kersti

Ja det är skillnad på päls och päls. Ibland skulle jag vilja raka av all på vår lapphund. det blir så otroligt skräpigt och sandigt inne när det är tråkväder. men en lapphund klipper man inte bara borstar och borstar./Kersti

2007-12-18 @ 21:33:14
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: skogsfrun

Skogsfrun tackar för uppmärksamheten, men tycker fortfarande synd om alla nakna hundar som sitter och darrar i kylan. Pälsdjur är egentligen skapta för att vara utomhus och har vi dem inne får vi väl sänka temperaturen och ta på oss en yllekofta;)
Valpklippning är kanske ett alternativ men man får klippa ofta, det kostar väl en inte föraktlig slant? Funderade en gång, innan collie, på storpudel men klippkostnaden avskräckte.
Med små marginaler får man prioritera, alla vitvaror på torpet är säkert 15 år gamla. Än räcker armarna till;)

2007-12-20 @ 09:14:54
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: ylle

Ja, men Skogsfrun, man kan gå en klippkurs och skaffa en maskin och hacka själv, det kostar bara en bråkdel av att "lämna in" vovven. Blir inte så snyggt i början kanske, men övning ger färdighet. Men jag håller med, hundar ska inte darra i kylan. Det finns ju täcken, varma och goa! Har vi nu en gång domesticerat vissa djur så får vi väl ta det omaket. Att sänka innetempen till behagligtemp för fullpälsad hund, brrrr, då blir vi ju sjuuuuka.. eller måste gå inne i ytterkläder. Hur kul är det?

2007-12-20 @ 09:27:34
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Människan är klåfingrig och har avlat bort och fram till förbannelse för vissa individer.

Vi skulle säkert bara må bra av betydligt lägre inomhustemperatur, 18 grader behöver man inga ytterkläder för att klara. Våra pälshundar har inga problem med en temperatur som ligger runt 20, dessa trim/klipp raser som växer igen* måste ha en otroligt TÄT päls?

2007-12-20 @ 11:03:28
URL: http://barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback