Hästars behov av motion

Jo Lollipop, visst håller jag med Dig om att hästar behöver motion. Men vem har sagt att det behöver betyda att det sitter en människa på deras rygg? Om hästar vore födda för att ridas skulle de väl ha sadlar på ryggarna.. ha ha  

Nää, men skämt åsido, om de går på lösdrift på ett hyfsat stort område så rör de på sig större delen av dygnet. Givetvis mår de liksom människan bra av att röra sig MER och kanske FORTARE, men ...  skillnad är det förstås om de står INLÅSTA i stall mesta tiden. Då MÅSTE de röras på, förresten borde det vara förbjudet att stänga in ett djur med så stort naturligt behov av rörelse och av att ströva fritt....

Ridningen, det blir mer bonus. För ryttaren alltså, för det mesta.

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

Precis vad min sambo ryttmästarn brukar framhålla! det är också skogsfruns åsikt. Enade vi stå söndrade vi falla, he he. Vem är Lollipop förresten -en kommentator som fallit för svärdet*?
Det där med att ströva...skogsfrun tycker sig ha märkt att hästar ibland tycks uppskatta att komma ut ur hagens relativt trånga rum och uppleva vidare vyer, helst då i grupp eller med en riktig kompisryttare. Ylle eller Någon som märkt detsamma?

Postat av: Lollipop

Lollipop ar hastarnas van och eviga beundrare...
Tror vi har olika uppfattningar om motion och hastars valbefinnande, men alla ar vi olika, inget att gora nagot at. Du verkar vara lyckligt lottat med sa vackra hastar. Vilka underbara bilder du tagit, en frojd fo ogat!

2007-06-27 @ 20:36:13
Postat av: Yllelle

Jomen visst gillar väl hästar i allmänhet att komma ut ur hagen? Speciellt då om människan i fråga är trevlig och vänligt sinnad (inget pisk, ryck och skrik, för då tror jag att ALLA hästar skulle föredra att gå i hagen...) Men vad jag menar är att man inte alltid nödvändigtvis behöver RIDA. Man kan ta med hästen på en promenad i grimman, tömköra, köra eller nåt annat. Bara leka kanske. Stimulans behöver alla varelser! Anser Ylle
(som just nu känner sig lat och understimulerad)

2007-06-28 @ 20:56:36
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Yllelle

TAck Lollipop för berömmet, jag suger i mig. Njaa, egentligen måste jag ju medge att Du har rätt och att de flesta hästar mår bra av rejäl motion. liksom vi människor. Men eftersom jag inte kan så mycket p g a div krämpor så måste jag hitta ursäkter. Det är så det hänger ihop. Men jag tycker att mina hästar har ett gott liv, det gör jag. Trots bristande ridtid. jag önskar att jag kunde rida mer och oftare!!!

2007-06-29 @ 09:52:59
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Ann-Louise

Håller med alla som den ryggradslösa varelse jag är ;-D!
Tror att för en häst är prio ett, social samvaro med andra hästar, helst i flock. (Skyller jag på när jag skaffar fler och fler....)
Därefter tror jag att de behöver så lång utevistelse som möjligt, helst lösdrift.
Som tre tror jag omväxlande hagar med öppna ytor, kuperad terräng, skog och olika typer av växtlighet. Där de kan ta lä, skugga, sola sig allt efter vädrets växlingar.
Som fyra tror jag vidgade vyer kommer. Det är också då de uppskattar att komma ur på äventyr för att vi har gett dem en grundbas av tillfredsställelse och trygghet.....
Men vad vet jag......

2007-07-05 @ 09:11:16
URL: http://hastochhund.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback