Nu har jag läst ut den...

"Luftslottet som sprängdes..."  Stieg Larssons oåterkalleliga sista verk. Den första boken älskade jag. Glömmer aldrig minerna bland bokcirkelkvinnorna, när jag efter tio sammankomsters läsande av idel kvinnliga författare käckt kläckte ur mig: "Hörni, nu har vi ju läst bara böcker skrivna av kvinnor, vad säger ni om att läsa "Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson till nästa gång...."  Snacka om chockade miner!

Den figur i boken som intresserade mig mest, och tydligen även de flesta andra, är Lisbet Salander. En litet ogripbar, androgyn figur med en nästan övernaturlig intelligens och förmåga att hacka sig in i datorer och klara sig själv här i världen. Litet av en modern och vuxen Pippi Långstrump, som går sina egna vägar.

Stieg Larsson stil att skriva är suveränt perfekt. Inga hack i språket där inte. Jag är allergisk mot böcker med hack i. Vilket är vanligare än tvärtom. Det blir liksom tvärstopp mitt i raden, för språket haltar eller stämmer bara inte.

Det är kanske litet väl långa trista utläggningar kring SÄPO i sista boken, men de är väl nödvändiga för handlingen i övrigt. Kanske. Det sägs att Stieg L inte hann skriva boken klar innan han dog, alldeles för tidigt, och det kan väl vara det som märks någon gång där i texten. Att den inte alltid flyter lika självklart som i de första två böckerna. Någon har varit inne och hackat. Men det hindrade mig inte från att sträckläsa den, i stort sett.

Så trist att det blev hans sista bok!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

Sörjer också denne gudabenådade författare och har inte fått tag i hans sista bok än. Glad att den att se framemot:)Lisbet Salander var en intressant personlighet så härligt unik. (jodå Pippi var idolen en gång)

Postat av: pyrobritt

har precis inhandlat boken för att ta med till stugan förhoppningsvis i hängmattan om inte alla myggen tar död på mig...tyckte mkt om hans förra bok

2007-06-13 @ 16:16:16
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Ina

Lustigt, läste precis hans sista intervju där han säger att Salander ÄR den vuxna Pippi Långstrump. Bok två tyckte jag var kass, vem har tid att ha så mycket sex hela tiden??!! Det förtog fokuset från handlingen, trean ska jag spara till en regnigare sommar.

2007-06-18 @ 06:57:35
URL: http://ina.blogg.se
Postat av: Plupp

Vaddå läst i fel ordning? Jag har ju börjat med Män som hatar kvinnor?

2007-06-24 @ 10:56:00
URL: http://plupp.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback