VAD är en miljöbil....?

Det har ju en längre tid varit diskussion om definitionen på vad som kan kallas MILJÖBIL. Jag har förstått att det där med att köra på etanol inte är nåt vidare miljövänligt, dels drar de bilarna mycket mer per mil än bensinvarianten, dels går det åt en massa växtlighet, bl a SPANNMÅL SOM ÅR LIVSMEDEL.. för att tillverka etanolen. Kan det vara rätt att använda livsmedel i en svältande värld för att tillverka s k miljövänligt bränsle åt oss feta, lata västerlänningar...  (tala för Dig själv, säger ni väl nu, ni som inte alls är varken feta eller lata?)

Och hur ser man på tillverkningen i TOTALEN, som min bror mycket riktigt påpekar. Vilka råvaror används, hur framställs de, hur påverkar det jordens resurser?

Hybridbil måste ju vara ett steg i rätt riktning. Att använda bilens bromskraft till att producera el till batteriet som driver den framåt, det borde vara framtidens melodi.

Givetvis bör man inte köra bil i onödan, men det finns andra saker som också kan vara miljöovänliga. Att flyga kors och tvärs över jordklotet t ex, till semester i solen, vilket många ägnar sig åt. Inte jag dock, som avskyr att flyga och inte kan med att ligga i solen.

Så det där med att vara en hemmapotatis måste vara rätt miljövänligt. Om man sen odlar sina egna grönsaker, gödslade med de egna djurens naturliga avfall och överlag försöker att äta närproducerad mat, då är man väl en tämligen beundransvärd miljövän?

Kommentarer
Postat av: britten

Ett intressant och klokt inlägg tycker jag och håller verkligen med dig.

Vi har ett åkeri i Taxi Sthlm ...nu måste vi byta ut alla bilar mot miljöbilar...visst ok ...men precis som du säger säger min man också....Miljöbil ? vad är miljöbil..finns inga bra alternativ idag...etanol är inte alls särskilt bra och hybridbilarna
som finns är inte godkännda i taxi..och visst jag älskar att åka till värmen och behöver det också för min värk men jag kan inte säga emot dig vad gäller miljöaspekten...nej att vara hemmapotatis det är nog miljömedecin det..

Ha det gott

Postat av: Marianne

Så bra detta inlägg är, passar även mitt besök idag.
Jag värnar så gott det går om vår miljö. Handlar helst ekologisk mat och gärna direkt från gårdshandel. Sen är det faktiskt en sak som är viktig. Att undvika rengöringsmedel. Det är mycket därför jag gärna sjunger en lovsång för det som finns tillverkat i mickrofiber när det gäller städmateriel. För då behövs det mycket sällan något rengöringsmedel. Med sex Bernersennen hundar + en valpkull med jämna mellanrum, boende inne hos oss, så måste man ha en daglig städning. Men jag tror nog att du klarar av att använda både en mopp och en rengöringstrasa utan att jag ger dig någon handledning. De fungerar nämligen som vanliga trasor och moppar gör. Skillnaden är endast det renare resultatet och att du slipper rengöringsmedel. Något som även borde passa din livsfilosofi.

2007-11-29 @ 16:02:45
URL: http://ekoxenskennel.bloggagratis.se/
Postat av: Kersti

Absolut måste det vara så. Hemmakatter är bra för miljön. Cykling är inte så dumt men man kommer inte så långt. Så att hålla sig nära hemma måste vara melodin.

2007-11-29 @ 23:22:45
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: ylle

Ha ha, äntligen finns det goda skäl till att låta bli att resa, i tid och otid. "Nej, jag är miljövän.."
Bra för mig som gillar att vara hemma, nuförtiden. Marianne, det var ju egentligen för att lura Dig att städa hos mig som jag låtsades inte kunna använda dammtrasan.. för det är så urbota trååååkigt...
Ylle

2007-11-30 @ 06:45:20
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Med vätgas som redan finns kan man köra bilen miljövänligt, den släpper bara ut vattenånga. Varför den inte finns på marknaden för gemene man är en gåta som antagligen handlar om pengar.
Skogsfrun är också en miljövänlig hemmapotatis, det blir lätt så när man har djur och är flygrädd;) När skogsfrun blir för gammal för djuren har man antagligen inte ork att resa heller så det får väl fortsätta att ske via teven och reseskildringar:)

2007-11-30 @ 15:54:44
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: ylle

ja, hmm, det visas otroligt fina reseskildringar på teven, faktiskt. Senast idag såg jag ett superbra program på TV8 från Sicilien, Palermo. Via teven får man komma in där man aldrig hade stuckit in näsan annars, och man får massor med bra fakta som är intressant att veta. De flesta som RESER ser ju tyvärr bara hotellrummet, baren och stranden... var jag för kategoriskt fördömande där....?

2007-11-30 @ 20:53:58
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: ylle

HA, nu har jag verkligen fått vatten på min kvarn.. såg Vetenskapsmagasinet där man pratade om just miljöbilar... HUR kan det anses vara miljövänligt att skeppa etanolbränsle till oss ända från BRASILIEN? Där man framställer etanolen ur sockerrör som odlas på plantage som skapats genom att man huggit ner regnskog! Eller euoropeisk etanol som framställs ur spannmål, som sagt. Jag kan bara inte förstå det. Man presenterade i programmet en "vedeldad" bil som ansågs vara allra mest miljövänlig. Men hallå - ved är ju fossila bränslen, och bensin utvinns ur olja som också har uppkommit ur fossila lämningar i marken.... Var finns logiken???

2007-12-01 @ 09:54:06
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Plupp

Inressant och förnuftigt inlägg! Kommentarerna bjöd också på mycket kunskap. Jag kan bara hålla med i klagolåten om varför det inte finns fler alternativ när vi kommit så långt som till 2007!

2007-12-02 @ 22:07:21
URL: http://plupp.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback