Kastration av hanhundar?

I vårt nutida samhälle är det helt naturligt (?) och fullt accepterat att man kastrerar katter och hästar. Men inte hundar. Låt mig ta upp debatthandsken!

Hankatter som inte kastrerats får ofta ett väsentligt kortare liv än de kastrerade. De okastrerade går på "friarstråt" och springer bort, blir överkörda, råkar i slagsmål, blir skadade...  Alltså kastrerar de flesta sina hankatter och lever lyckliga ihop i många år.

Hingstar har i vårt land länge ansetts som "farliga" och svårhanterliga och man har rutinmässigt kastrerat dem, om man inte avser att använda dem i avel. Ingen lyfter på ögonbrynet för att man säger att man har en valack. Nu kan det ju vara så, att det egentligen är i hanteringen av hingstar som det brister. Om hästar inte tillåts vara hästar och får mycket utevistelse i frihet, så kan den snällaste häst bli upprorisk, överenergisk och svårhanterad. Och av tradition har vi även stängt in våra hingstar bakom lås och bom den största delen av dygnet. Kanske kan en naturligare hästhållning låta fler hingstar vara hingstar utan att det skapar problem? Dock ställs helt andra krav på staket o dyl så att inte hingstarna ränner runt i bygden som andra hankatter (obs liknelsen) och ställer till oreda?

När vi kommer till hanhundar, så ifrågasätter jag om inte fler borde kastreras? Liksom när det gäller hingstar, så är långt ifrån alla människor lämpade att hantera och ta ansvar för hanhundar. Speciellt då av de större och starkare raserna. Och hur bra mår en testosteronstinn hanhund som aldrig får utlopp för sina drifter? Att de kan vara farliga i fel ägarhänder är väl allmänt vedertaget? Ändå släpas många människor skrikande runt i änden av kopplet när de tar ut sin stora hanhund på promenad.

Jag har själv stött på många av den sorten. Och fast jag inte är hundrädd, så kan en dreglande och vrålande rottweilerhane som kastar sig emot mig få mig att kissa på mig. Har jag tur är hunden kopplad och ägaren så stark att den förmår hålla tillbaka besten...  Eller ska vi helt enkelt införa en licens för den som vill hålla hanhund, så att man får genomgå prov och visa att man är kapabel?  Vad tycker DU?

Kommentarer
Postat av: Britten

Ja du har helt rätt i det du säjer Absolut..

Postat av: Nina på Johangården säger

Min hanhund är kastrerad... men jag får mycket kritik för det, främst från män... av någon anledning. Anser att alla hundar och katter som inte ska gå i avel ska kastreras.

2007-10-23 @ 23:09:57
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: ylle

ha ha - då skulle ni ha sett reaktionerna hos männen i den spanska hästvärlden, när jag och min kollega var där nere -99 och frågade varför ALLA hingstar de hade var okastrerade. De liksom föll framåt och händerna sökte sig omedvetet neråt skrevet och de försvarade aggressivt att hingstarna måste få vara hingstar. Nja, man behöver egentligen inte gå så långt, våra svenska män verkar också lida av kastrationsångest både till vänster och höger. Fast, som sagt, en hel del av de tvåbenta uslingarna borde också klippas av längs med bollarna... Våldtäktsmän och pedofiler t ex....

2007-10-24 @ 07:45:22
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Skogsfrun tycker inte man kan dra paraleller mellan hästar, hundar och katter i kastraktionsfrågan. När det gäller aggresiva ouppfostrade hanhundar så gör det ingen skillnad om hunden är kastrerad eller ej. Hundar förutsätts vi ha koll på och ingen släpper väl ut sin hund vind för våg.
Hästar är stora djur och allt fler blir hästägare utan att ha kunskapen eller förmågan att hantera dem. Att hålla hingst bland ston är problematiskt och kräver särskilda stallar och mycket rejäla inhägnader. Hingsten blir ofta ett ensamt djur och mår som privathäst* klart bättre som kastrerad. Det var längesen man kom till den slutsatsen;)och inte utan anledning alltså!
Katten går fritt och kan därmed lätt sätta oönskade ungar till världen och bör därför kastreras. Katters könsdrift är därtill mycket stark och besvärande för omgivningen, därför är det vanligt att man även kastrerar honkatter som inte ska avlas på.
Pedofiler och våldtäktsmän ska kastreras kemiskt efter upprepade lagbrott!

2007-10-24 @ 09:16:46
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: ylle

men kanske mellan katter och män....????
Ylle

2007-10-24 @ 13:54:57
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: ina

Kattstrering kanske även borde gälla för en hel del hanar jag känner - kan räkna upp några direkt jag tycker borde utsättas för snipning...ha ha... skämtåsidor... jo nog tycker jag att denna diskussion även innefattar hanhundar allt.

2007-10-25 @ 20:41:37
Postat av: Sylvia

Min hund är kastrerad. Han har ett mycket lugnare och trevligare liv än sina okastrerade kompisar där hormonerna far runt och gör dem konfysa. Det är som Nina säger ofta män som har synpunkter, pratar om att vi lägger oss i naturen o s v. Men eftersom vi inte tillåter dem para sig hur som helst så är vi ju i alla fall där och styr.
Låt dem få det lugnt och trevligt och kunna umgås med tjejkompisarna även ner de löper.

2007-10-26 @ 20:38:47
URL: http://pantersylvia.blogg.se
Postat av: Ingrid

Kastar mig in i debatt om kastration av hundar. Jag tycker absolut att det är rätt. Bosse o Carina har låtit kastrera sin keeshond Ludde. Ludde hade en väldigt stark sexualdrift och han red på allt o alla. Jag tror att han har en mycket lugnare och skönare tillvaro nu. Katten får vara ifred och Ludde slipper en massa bannor.

2007-10-28 @ 16:40:35
URL: http://dagbok.stenstugu.com
Postat av: Inga M

En bekant till oss har kastrerat sin hund med mycket bra resultat! Helt ok!

2007-10-30 @ 07:08:26
URL: http://inga.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback