Minnet av Eurita

image88

Eurita var ett nordsvenskt sto och min allra första egna häst. Eurita var klok som få och hon lärde mig mer om hästar och ridning på en månad än vad jag lärt mig under femton år på ridskolan.

Jag lärde känna Eurita redan när hon var tre år. En tjej på landet hade köpt henne och jag hängde avundsjukt vid hennes grind för att glo. När hon kom ut (tjejen alltså) så ropade jag "Har Du verkligen en HÄST?" "Jodå" svarade hon stolt och gick och hämtade Eurita ur stallet. Mitt femtonåriga hästälskande hjärta började klappa som vansinnigt, vilken vacker häst det var! Jag beslutade mig omedelbart för att bli kompis med Lena, som hästägarinnan hette...

Vi lärde känna varandra och hade underbara somrar med Eurita. Hon var framåt och halvgalen men ändå så snäll, vi kunde rida båda två barbacka på henne. Jag minns (fioler in från vänster här) de månskenssilvriga småvägarna där vi for fram i de ljumma sommarkvällarna, i full galopp, mestadels satt jag fram och Lena bakom mig. Och på den tiden visst man inte vad rädsla var. Vilket väl var tur, för då hade det kanske inte gått så bra som det nu gick.

För att göra en lång historia kort, så skulle Lena sälja sin häst när det gått nästan tio år. Varje vinter var hon utlånad till någon. Jag hade inte alls planerat att köpa häst, och kanske inte heller en nordsvensk, men jag stod inte ut med tanken på att Eurita skulle försvinna ur mitt liv. Så jag slog till och köpte henne för en billig penning och stallade upp henne ute på Lovön, på Hogsta som då var ett vanligt enkelt inackorderingsstall. Det här var i mitten av 70-talet.

Där trimmades hon ihop med halvblod och fullblod. Hon var en mycket duktig och läraktig häst, och trots sin stora kropp och relativt korta ben var hon med på både hopp och dressyr. Hon gjorde alltid sitt bästa och seglade nog över meterhöga hinder utan större svårigheter.

Eftersom både min dåvarande man och jag ville rida, blev det litet bråk om vems tur det var, vi åkte nämligen ut till stallet mest varenda kväll, trots att vi bodde en bra bit därifrån. Vi beslutade därför att försöka köra in henne. Hon såldes som ridhäst när hon var tre år just för att man misslyckats med att köra in henne. Så det var inte lätt, det vi började med. Hon ville inte veta av skaklar eller linor. Men skam den som ger sig, och efter diverse krångel, skenturer och sönderslagna motorcyklar, så lyckades vi få henne att acceptera vagn och körning. Den lyckan vi kände över att åka efter henne allra första gången går nog inte att beskriva!

Hon blev en riktigt duktig körhäst och drog så småningom både släde, snöplog och diverse redskap. Efter något år flyttade vi ut till en liten gård på Svartsjölandet och där fick hon ett stoföl, Moa, som vi hade kvar i över tjugo år och som blev en superhäst i både ridning och körning.

Eurita hade en benägenhet att springa fort = skena, och därför hade hon i alla år ridits på skarpa bett. Stång var det vanligaste, och då utan bridong. Men jag var fast besluten att det skulle gå att rida på mjukare bett. Vi gick över till tränsbett och så småningom upptäckte jag att det gick utmärkt att rida i bara grimman. Vi hade så bra kontakt och hon förstod precis vad jag menade med röst, vikt och skänklar, något bett behövdes sannerligen inte.

Den stora drömmen var att kunna rida utan någonting alls, med hästen "naken". Eftersom vi bodde bra till och kunde komma ut på skogsstigar utan att behöva passera trafikerade vägar, så dröjde det inte så länge innan jag testade. Att rida i full galopp ute i skogen utan vare sig sadel eller träns var en känsla av total lycka och frihet. Det var också en triumf, eftersom man på den tiden allmänt ansåg att hästar skulle förses med såväl skarpa bett som hjälptyglar av diverse slag för att kunna ridas ordentligt. Eurita bevisade motsatsen.

Hon lärde mig så mycket. Att eftergift ger mer resultat än hårda tygeltag. Att om jag var lugn så blev hästen lugn. Att hästar är så känsliga så att de uppfattar minsta nyans av såväl hjälper som sinnesstämning. Hon blev litet över tjugo år, sedan blev hon så småningom så halt att det var svårt att se henne gå i hagen. Det var förmodligen det myckna hoppandet i ungdomen som tog ut sin tribut, lederna var utslitna. Idag skulle jag ALDRIG hoppa med en tung häst.

Hon fick sluta sina dagar på stallbacken, tillsammans med den lugne och trygge stallägaren. Det var förskräckligt att behöva spela Gud och bestämma vilken dag och tid det skulle ske, men det var ännu värre att se henne lida. Hon har alltid en stor plats i mitt hjärta och jag tror och hoppas att jag gav henne ett bra liv. Jag är henne evigt tacksam för allt hon lärde mig.

Kommentarer
Postat av: Lollipop

Ahh vilken underbar hast, det later sa harligt nar du beskriver hur ni hade det tillsammans. Blir annu mer sugen pa att skaffa hast. Ar dock inte ratt tidpunkt just nu, men en sak ar saker, en dag ska dar pa stallbacken sta "min alldeles egna lilla hast"!

2007-10-18 @ 16:14:20
Postat av: skogsfrun

javisst är det mestadels roligt att minnas sina gamla hästar, även de ridskolehästar man red har sin plats i arkivet. lustigt att vi båda haft Nordisar fast jag en travmärr. Har du sett mitt inlägg om henne? Jag har inga bra bilder från den tiden för vi fotade inte så mycket då. Att rida hästen naken* hörde jag första ggn på en bussresa från Danmark då jag hamnat i ett gäng påverkade knarkare. Jag tycker nog fortfarande att såna ideér är lite...flummiga;) Dock har skogsfrun töltat åstad barbacka på grimma och grimskaft på sin första islänning med de andra hästarna som lösa följehästar till betet. De visste ju vart de skulle så det var raka spåret.
Ack ja detta evinnerliga hoppande har nog förstört mången god häst i förtid. Roligt att ta del av dina hästiga minnen. Tick tack;)

Postat av: ylle

Lycka till med hästplanerna, Lollipop!
Skogsfrun, min dröm om att rida hästen utan någonting som hjälp grundade sig nog på det faktum om att hästen accepterar det och lyder Dig trots att Du egentligen inte har något som håller den tillbaka, så är det beviset på det högsta man kan uppnå i samarbetet med sin häst. Men visst, litet knasigt är det allt. MEN - titta på DVS:n med Alexander Nevzerov så kommer Du att ändra uppfattning, där visar han ridning på Högsta Nivå - utan nånting alls på hästen! Helt fantastiskt!
Dock har jag lagt ner min egen dröm vad gäller mina nuvarande hästar, min hälsa tål helt enkelt inte ett bakslag, om det inte skulle fungera... vågar inte....

2007-10-18 @ 17:53:34
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Skogsfrun förstår, har sett programmet på Tv, men nog är det så att allt detta har skett stegvis, att han lärt hästen på konventionellt sätt, sedan bytt ut tränset mot grimma..halsrem o.s.v. Hästen får man nog leta länge efter. RR som ridit i 60 år har aldrig mött denna häst. Ja kanske säger han nu i bakgrunden, det var ett polskt halvblod på 70-talet som var så lugn.

2007-10-18 @ 20:07:11
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: Nina på Johangården säger

En underbar häst. Hästar är så kloka och vackra djur.

2007-10-19 @ 00:18:45
URL: http://ninajohangarden.blogg.se
Postat av: Darkangel och Mumma

Känns fint att läsa!

Jag kan inte mycket om hästar men jag tror på mjuk träning. Allt annat gör mig sorgsen numera.

Gäller hundträning också. Mumma är min fjärde lapphund och jag är glad att jag insett hur mycket lugn betyder.

2007-10-19 @ 04:24:01
URL: http://aselli.se/
Postat av: ylle

Nää skogsfrun, jag vet inte jag, på DVD:n visar han samma teknik på åtskilliga hästar och det kan inte ALLA vara hästar som han fått träna så länge på? Han SÄGER att den mest magnifika hingsten han visar var en riktig buse och skulle skickas till slakt, men att fri kunde han finna sig i att jobba ihop med en människa som förstod honom. Och den hästen går i både piaff, passage, spansk skritt, galoppombyte mm utan sadel och träns. Jag tappar bara andan. Hur han än gått tillväga så är det ett underverk!!!!

2007-10-19 @ 08:08:16
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Skogsfrun tror inte på underverk, men på klok och enveten träning.

2007-10-19 @ 10:24:01
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: Ann-Louise

Fantastisk häst och en fantastisk berättelse! Det är en nåd att få låna dem en stund!!!!

2007-10-22 @ 12:38:21
URL: http://hastochhund.bloggagratis.se
Postat av: Manolito

Eurita och hennes föl var nog otroligt kloka och tillgivna och de litade på sina ryttare som älskade dem över allt annat.

2007-11-04 @ 14:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback