Vad behöver man egentligen?

Så sant, man omger sig med alldeles för mycket prylar. Det är inte klokt. Och ju mer man har, ju mer vill man ha? En del bara ramlar på en. Går man med i en bokklubb så VIPS har man en ful kabinväska och en missklädsam sjal och en stinkande parfym....

I min ungdom (fioler in från höger) flyttade jag ganska ofta, och då lärde man sig att hålla antalet prylar på en miniminivå. Men sedan dess har mycket vatten runnit under broarna.

Mina pärmar med kvitton och bruksanvisningar och annat är jag stolt över. Jag har många bekanta som har sina viktiga papper i en byrålåda eller i papperskassar. Och det skulle jag inte stå ut med.

Buddistmunkarna har visst bara sin matskål och sin klädsvepning. Skulle jag kunna leva så? Det vore nog nyttigt att prova. Men det kommer aldrig att hända.

Dock är jag förskonad från den åtrå många kvinnor känner inför skor och handväskor och dylika onyttiga tingestar. Led mig istället förbi en hästprylaffär! Då hittar jag genast grimmor och vojlockar i massor, som jag "behöver" (inte)....

Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Jag har heller inte sko eller väsklasten. Min stora svaghet är jackor. Oavsett vad jag ska köpa i klädväg om det så är strumpor har det en tendens att åka med en jacka också. Jackorna i fråga är praktiska ridjackor, hundjackor, dunjackor, sportjackor, regnjackor, finjackor och till detta kommer också olika färger och fabrikat..... Suck! Att man inte hade fabless för tex näsdukar eller hårsnoddar....
En annan svaghet är böcker. Jag har ett bibliotek med massor av böcker - hinner knappt läsa, men man måste ha....

Postat av: Plupp

Så sant! Den mest skrämmande tanken är ändå inte hur mycket du/jag har i byrålådorna, utan vart allt ska hamna sedan- när vi äntligen får för oss att rensa ut. Så mycket skräp som bokklubbar och tidningsprenumerationer kommit med och som jag direkt slängt i returen!

2007-10-30 @ 23:04:26
URL: http://plupp.bloggagratis.se
Postat av: Pialotta/Kaffebönan

Jag var oxså sådan innan.. kunde inte bärja mig utan kom alltid hem med en massa kassar.. många gånger helt onödiga. Nu tänker jag mig mer för och det märks i börsen oxså..

2007-10-30 @ 23:55:05
URL: http://kafferasten.blogg.se
Postat av: skogsfrun

Överflödssamhällets dilemma;)

2007-10-31 @ 07:49:59
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: Elisabeth

Tack snälla, för dina varma ord och tänkvärda råd borta hos mig!
Det är svårt när man hela tiden ska försöka göra rätt, och minimera det svåra.. ! Man har inget facit, ingen manual för någonting när det gäller det här.. och får gå mycket på känslan.

Vilket bra inlägg du skrev om tiden! Att den har ett bäst-före-datum..nu, det tycker jag var ett bra tänk.. för det är ju så det är!

Ha det gott..

2007-10-31 @ 10:19:58
URL: http://himlastigen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback