Tänk om djuren hade bössor?

Nu är det höst och snart drar hoper med förväntansfulla, taggade jägare ut med sina knallpåkar. Man får undvika att gå i skog och mark. Varje år skjuts mängder med tvåbeningar till döds, när skjutfrossan sätter in. "Jag trodde det var en älg.." blir det skakande svaret när grannen nedlagts för evig tid. Föga smickrande för grannen förstås, och ganska trist att bli ihjälskjuten.

Själv har jag mycket svårt att förstå tjusningen med jakten. "Det är så vackert ute i naturen" försvarar många jägare sig med. Men - jag går ut med min kamera. För mig är det långt vackrare att föreviga naturens vilda djur på bild istället för att släcka ut livet i deras ögon.

Visst, när vi människor nu en gång har stört balansen i naturen, så måste vi återställa den. Men låt då utbildade och välsiktande proffsjägare sköta detta. Och inte darrhänta, skumögda, ibland katastrofalt nog alkoholpåverkade amatörer.

Över hälften av de skjutna björnarna lär skadeskjutas och få dö i svåra plågor efter lång tid. Om någon björn någon gång råkar kunna ge tillbaka och försvara sig genom att överfalla och kanske döda en människa, så blir vi mycket upprörda. Själv applåderar jag tyst. Om man sig i leken ger....   Varför är det så fantastiskt att få skjuta just en björn?

Har Du varit riktigt nära en levande älg någon gång, och sett in i det majestätiska djurets outgrundliga ögon? Då vet Du vad jag talar om, när jag säger att mötet med vilda djur är bland det bästa som kan hända en! Man uppfylls liksom av en högre, helig känsla. Varje morgon under vintern står rådjuren under mitt fågelbord och äter. Tänk om djuren hade bössor? Då hoppas jag att de inte skulle sikta på mig.

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

Bra rutet! skogsfrun har ju nyss haft ett liknade utrop..;) Nej rådjuren skulle aldrig sikta på dig. Tillsammans siktar vi på en bättre symbios människa -djur och natur. Absolut!

Postat av: ylle

yes skogsfrun, om vi går ihop så kanske vi kan göra skillnad? Alla vi som vill se vilda djur i vår natur även i fortsättningen.... Och som gör vårt bästa för att behandla våra djur rätt. Visst, viss jakt kan vara berättigad, och görs det på rätt sätt så lider de djuren MINDRE än de vi håller i fångenskap och avrättar på grymmare och mer utdragna sätt (grisar i slaktbilar, höns och andra fjäderfän som hängs levande upp och ner och åker på löpande band till kniven som skär av deras huvuden) - men vad jag vänder mig emot är just lyxigt fånig snobbjakt med oskickliga människor som inte ens kan skjuta rätt och träffa utan skadeskjuter och lämnar djuren att lida... Förresten, är det inte lag på att man måste ha eftersök med hund på skadskjutna djur så att de befrias från sina plågor? Hur kan man då hitta så många björnar som får plågas i dagar? Vågar man inte söka efter dem???
Ylle

2007-09-28 @ 13:25:30
Postat av: skogsfrun

Exakt! det finns mycket att göra för djurskyddet som nu är avskaffat, särskilt med djur som ska bli vår mat. Hela kedjan borde ses över och varför kan ingen få stopp på de långa slakttransporterna?
Jägare är inget särskilt modigt släkte och säkert
är de rädda för de skadeskjutna björnarna. Lagar finns väl, men som ingen kan kontrollera att de följs blir de verkningslösa.

2007-09-28 @ 18:43:23
URL: http://barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback