Läs bipacksedeln och bli FÖRVIRRAD!

Jag fick ögonmedicin till min hund, som hade irriterade och röda ögon, troligen en inflammation orsakad av små hår från klippningen. När jag läste på bipacksedeln stod det att medicinen "kan ge irriterade, röda ögon och orsaka inflammation..."
VA?
Medicinen ger alltså just det som den ska bota?

Samma sak gäller många humanmediciner. Min läkare har varnat mig för att läsa bipacksedlarna. "Där står så många eventuella biverkningar uppradade, så Du kommer aldrig att vilja ta medicinen ifråga!" sa han. "Och man måste alltid väga medicinens positiva verkningar mot ev biverkningar..."

Han har rätt. De flesta mediciner ser ut att kunna göra en ordentligt sjuk. Det är leverpåverkan, sömnproblem, viktuppgång, darrningar, högt blodtryck, hjärtklappning, jag vet inte vad.... Förmodligen måste tillverkaren rada upp allt som någon gång på miljonen skulle KUNNA hända, för att gå fri vid ev stämningar och rättegångar (i USA t ex)

Men det kan inte hjälpas, vissa mediciner gör nog ändå mer nytta än skada. Bättre då att inte läsa bipacksedeln.


Kommentarer
Postat av: Teddan

Man ska aldrig läsa sådana där grejer! man blir bara snurrig!

Har du Humor?
Kolla då in:
www.teddan.blogg.se

Postat av: bella

Så Du fick ögoninflammation av den där fula grå dvärgschnautzern?
Tro inte jag tycker synd om Dig!
Bella

2008-04-10 @ 22:29:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback