Grymt

Du som är känslig kan sluta att läsa här...

Tittade på Travel Channel, som brukar ha rätt trevliga program för oss som gärna reser via andra...
Ian Wright, den lustige engelsmannen med den gälla rösten, gjorde denna gång ett besök i Kambodja.

Han besökte ett offer för den forma Röda Khmererterrorn, en konstnär som suttit fången rätt  länge i en fängelsehåla. Han berättade att de fått 5 teskedar gröt morgon och kväll, ingen vätska, inget annat. I hans cell dog 2-3 andra fångar per dag, och han hade ingen förhoppning alls om att överleva själv. Men av någon anledning så gjorde han det ändå.

Efter några år i friheten hade denne konstnär förmått att återuppta sitt skapande. Han visade oljemålningar föreställande Röda Khmerer-soldater som pricksköt på spädbarn som de kastade upp i luften, som lerduvor.. Allt han målade nu var sånt som han upplevt i verkligheten. På andra målningar stod RK-soldater och smashade spädbarn mot trädstammar, hållandes dem i ena benet. Andra målningar visade vuxna människor som spänts fast i skapelser som såg ut att vara hämtade från Inkvisitionen, nån slags redskap som drog isär folk där de låg fastspända...

Ian blev sedan inbjuden till ett nutida bröllop uppe i en avlägsen bergsby. Efter timmar av risvinsdrickande skulle det offras djur för att brudparet skulle få ett bra liv. Sex djur skulle offras, enligt seden. De ledde fram en oxe, och den avlivades genom att de högg upprepade gånger med en ishacka i huvud och hals. Blodet strömmade. En anka blev halshuggen och sen kom de med en hundvalp....   Vid det här laget strömmade mina tårar så ymnigt att jag ingenting såg, men avstängningsknappen hittade jag i alla fall.

Så grym människan är. Den grymmaste varelsen som någonsin befolkat vår jord.

I ett annat program, "Houston Animal Cops" på Animal Planet, en annan favroritkanal, stod en välnärd man och sa att "Jag är minsann ingen djurplågare.." men djurpolisen hittade på hans tomt en Golden Retriever som sprang omkring med ena bakbenet avbrutet, benpipan stack ut genom hasen....  Ägaren sade sig "inte ha råd" att ta hunden till veterinär....   Men själv hade han en häftig SUV som han körde i, och såg som sagt ganska välfödd ut. Den enda trösten var att man verkar ha mer handlingskraft vad gäller djurplågeri i USA, hunden beslagtas omedelbart när något sånt här sker, och ägaren ställs inför rätta, ofta med stora böter och fängelse som påföljd...

Ibland känns det svårt att vara människa. Skapelsens krona?

Kommentarer
Postat av: Pialotta

Usch det där var riktigt läskigt.. Bry dig inte om att gå rundor in till de där bladen:-)
Kramar på Semledagen och kopp kopp..

Postat av: Marie Nilsson

Jag mår illa! Skammens rodnad på mina kinder över att vara människa..

2008-02-05 @ 16:01:16
Postat av: skogsfrun

Ser aldrig på såna program, vet om ondskan orkar inte med det. Bäst är skogen, djuren och distans. Kontakt via datorn kan såra men lätt att stänga av.
Må din dag stråla av ljus och värme samt dina kameler aldrig sakna vatten;)

2008-02-06 @ 07:56:15
URL: http://barasaras.bloggagratis.se
Postat av: P-O Svensson

Skäms dagligen.

2008-02-06 @ 07:57:04
URL: http://www.ichtys.se
Postat av: britten

Ja tyvärr så är det just så att människna är det värsta rovdjur man kan tänka sig.
en grymhet så ofattbar så det finns inga ord.
Jag brukar inte klara av att läsa eller se..men dit inlägg läste jag nu till slut medan tårarna rinner och jag skäms över oss människor så jag mår illa..

2008-02-06 @ 13:08:54
URL: http://pyrobritt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback