Böcker böcker böcker

Ända sedan jag var mycket liten har jag läst böcker. När jag var fyra började min syster i skolan, och jag var SÅ avundsjuk på henne. När hon kom hem tvingade jag henne att leka skola med mig och berätta om vad hon lärt sig den dagen. Det hade som resultat att jag läste flytande vid fem års ålder. Och vilka underbara upplevelser man får genom att läsa! Du förflyttas över hela jordklotet och får på ett suveränt sätt ta del av andra människors upplevelser och tankar.

Våra föräldrar hade en rätt späckad bokhylla, mycket var Det Bästas utdrag ur klassiker. Som liten fick man inte läsa vad som helst, men jag norpade jättevolymer av Pearl S Buck och läste dem med ficklampa under täcket. Jag fattade nog inte en bråkdel av vad hon skrev om, men det spelade ingen roll.

Jag har fortsatt att läsa hela livet. Som läsare är jag allätare men de senaste åren har jag blivit rätt förtjust i deckare. Inte minst de svenska författarna är roliga att läsa: Åke Edwardsson och Åsa Larsson m fl.

Men, snälla Viveca Lärn, varför tog Du livet av Mac Fie i senaste boken? Livet på Saltön kommer aldrig att bli sig likt. Och Åke Edwardsson avslutade senaste boken om kommisarie Winter med att ge honom en förmodad hjärntumör. Hur det går får man inte veta, antagligen för att man med spänning ska vänta på nästa bok.

Ibland är man så inne i en bok att man bara längtar efter att få lägga sig och öppna den igen. Och det känns som en sorg när boken är slut. Man lever med personerna så intensivt så det känns som om man känner dem.

En bok jag aldrig glömmer är "En bön för Owen Meany" av John Irving. Den är helt suverän! Spännande och fruktansvärt sorglig. Hans "Hotell New Hampshire" är också oförglömlig, med den motorcykelåkande björnen Earl. En annan bok som också stannade kvar i mitt hjärta är "Den gröna milen" av Stephen King, som har en mycket ojämn produktion. En del böcker är jättebra, andra helt konstiga. Den gröna milen blev också en film med bl a Tom Hanks som nästan var lika bra som boken, vilket är ovanligt.

Vilken tur att det finns böcker. Livet vore mycket tråkigare utan dem! Och sådan tur att vi har bra bibliotek som vi kan låna böcker i. Hur fulla skulle inte husen annars bli av allt man läst!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

Ja fy farao, här står fulla bokhyllor överallt och raglar;) för att inte tala om allt damm de samlar. Atchjo!
Bra att du tog ner skylten, skogsfrun fick så ont i ögonen;)
Mac Fie, är han död! det var väl himla onödigt!

Postat av: Gitte

Jo jo, som dotter till en bokhandlare kan jag inte annat än instämma. Garp och hans värld och Ciderhusreglerna är annars mina J Irving favoriter. Paulo Cohelo är en annan favorit. Fast jag läser det mesta, ibland är det bra att ha långt till jobbet. Ofta går bussen alldeles för fort. :-)

2008-01-25 @ 22:19:09
Postat av: Kersti

Måste erkänna att jag är lite ha-galen när det gäller böcker. Därför är hyllorna fulla här hemma. Läser gör jag jämt. Alla sorters böcker.

2008-01-27 @ 00:01:09
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Manolito

Fick i veckan låna boken "A prayer for Owen Meany", hon tyckte den var så bra, bästa bo hon läst. Samma bok som du läst.!Jag har bara kommit någon sida in i boken, om jag inte klarar att läsa den på engelska finns den tydligen att tillgå på svenska.Bra.

2008-01-27 @ 14:50:28
Postat av: britten

ja jag håller verkligen med dig här..livet vore lite tristare utan böcker...tack för tips på en del böcker här som jag inte läst..ha en bra dag.

2008-01-28 @ 09:58:00
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: AK

vilken spoiler man fann här då!! den sista saltö-boken har jag inte läst än! :-D
Men jag håller med dig om böcker! jag klarar mig inte utan! jag var så ängslig att inte min son skulle förstå det där magiska..ville ge honom de gåvan! han läste Tolkiens ringtrilogi innan han hade fyllt tio..så jag tror att jag lyckats! Nu delar vi intresset, även om vi inte läser samma literatur.

2008-02-02 @ 14:20:36
URL: http://bacillen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback