Dofter

Tänk vad mycket dofter betyder i vår tillvaro! En doft kan förflytta Dig i tid och plats, swisch så åker Du fyrtio år tillbaka...  varm tallbarr, skog, doften av nyslaget hö, av saltstänkt hav...  behagliga minnen och huvudet blir genast fyllt av bilder.

Gammal skolsal med mögliga papper, svettig gympasal och elaka klasskamrater som kommenterar mina obefintliga bröst, då när alla de andra (?) hade behå och var välutvecklade. Trycket var för stort så jag tog veckopengen och köpte en billig behå på EPA som jag fyllde med bomull. Nå, idag finns de ju där (brösten) och jag skulle snarare önska att de var litet mindre.

Teaterbesök, med denna kakafoni av äckliga parfymer, kväljande, otäckt, flämtar efter luft. Jag har alltid gillat herrdofter mer än sliskiga kvinnoparfymer. Ett tag i mitt liv använde jag enbart herrdoft, men fick ofta intresserade blickar från andra kvinnor när jag åkte buss eller tunnelbana. Idag använder jag knappt några dofter alls, det räcker så väl med de naturliga, svett, häst och nyduschad.

Och doften av nybryggt kaffe, en nybakad sockerkaka.... ljuvligt. Kaffe doftar alltid så mycket bättre än vad det smakar. Men jag ska göra mig en kopp nu.

Kommentarer
Postat av: Gitte

Det där med kaffe håller jag helt med om. Lukten är ljuvlig. Men är det inte att det luktar paus och trevligt sällskap :-) Annars tycker jag att doften av granbarr i skogen är något av det godaste som finns. Men det kanske hänger ihop med att den uppstår när en busig häst nyper åt sig ett smakprov och frigör doften.

2008-01-14 @ 09:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback