Mer tömkörning

Stenhårt på marken idag, men på gräsridbanan var det i alla fall inte gropigt. Hade en tömkörningslektion där med Cinnamon idag. En sak hon är helt säker på är STILLASTÅENDE. Man ställer henne någonstans, och hon stannar där tills man ger en annan order. Inte så dumt när det gäller en som ska bli körhäst.

Idag satte jag tömmarna i bettet och tränade på att hon skulle förstå riktningen. Med understöd av körpisken på motsatta sida och röstkommandon "höger" eller "vänster" (det har vi tränat vi löslongering i picaderon några gånger, röstkommandona alltså) gick det över förväntan. Den lilla skimmeln svängde enligt önskemål, så jag blev helt överraskad. Hon gillar också fortsättningsvis bettet (Bomber Bits oledade svagt svängda) och tuggar bara litet lätt. Matte är helnöjd idag!

image213

Kommentarer
Postat av: Gitte

Och vilken urtjusig körhäst du håller på att få fram. Hon är såååå snygg den lilla Kaneldamen.

2008-01-27 @ 15:13:08
Postat av: Nina på Johangården säger

Även om jag inte alltid kommenterar så följer jag ditt arbete med sötnosarna. Kul att lära sig mer om hästar.

Postat av: Marie Nilsson

Superkul att det går så bra med Cinnamon. Jag ser dock en övergiven liten fux i bakgrunden på senaste bilden. Stackars ponny som måste träna på att vara ensam i hagen..

Fundering angående tömkörningsgjorden. Funkar den när du tömkör på volt och riktigt jobbar ponnyn? Åker den inte åt sidorna? Jag har beställt en tömkörningsgjord från Agneta Hecht, Viking ponnystuteri för att få en som är formad just för dessa mindre ponnyer. Tärnsjögjordarna m. fl. tycker jag är så stora och de ligger inte riktigt still. Fast det kanske är mina ponnyer som har fel form?

2008-01-28 @ 07:52:31
URL: http://welcome.to/stuteri.exzentric
Postat av: ylle

Tack alla ni sötnosar som kommenterar! Nja, Marie, den lilla "övergivna fuxen" i bakgrunden är jätteduktig på att vara ensam en stund. Det blir aldrig så länge, för jag tränar bara pytte pytte, kanske tio minuter i taget. Och tömkörningsgjorden fungerar för det vi gör just nu, inget voltarbete och ja, egentligen inget ARBETE alls, bara invänjning... Sen har jag en "riktig" gjord, en Globus, som jag använt på mina pojkar. Den har riktiga putor och en väldigt massa olika ringar och har fungerat jättebra. Kanske litet stor på de här små? PS fuxdockan får gå ut på EGNA promenader. Men hon är väldigt intresserad av vad Cinnamon gör på gräsbanan, hon snappar nog upp inför kommande år....

2008-01-29 @ 07:53:50
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: AK

OJ vad kul att det går så bra!! vad duktiga ni är!
jag ska skaffa ett rakt oledat körbett till shettisen, tror på det!!

2008-02-02 @ 14:26:03
URL: http://bacillen.wordpress.com
Postat av: Plogflickan

Oh vilken grann grålla, gillar skarpt de blå/grå !!

2008-02-02 @ 16:38:11
URL: http://plogflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback