Varför är ponnyprinsessorna så RENLIGA? eller "Varför jag varje morgon genomför en arkeologisk utgrävning..."

Varje morgon är det samma sak.
Jag kommer ner till stallet, fodrar och släpper ut ponnyflickorna. Tänder upp.
I boxarna ser det så rent och fint ut. Bara en enstaka bajshög. Konstigt, tänker jag.
Tills jag lyfter på den fina guldhalmen.
Där under ligger de. Resten av högarna. De är rätt många.
Så börjar den arkeologiska utgrävningen. I Nyponros box finns det alltid en fin liten halmpyramid i mitten. Därunder har hon samlat det mesta av nattens avfall. Hur kan en liten liten häst producera så mycket gödsel? Antagligen beroende på mängden grovfoder hon får, svarar Du Hästkloka. Givetvis. Men ändå!
Cinnamon, hon kissar och bajsar gärna mot mellanväggen (!) innan hon täcker över med halm så gott det går. Är det en demonstration? Mot att den lilla får en större hösilagehög? Hästar tänker inte så?

Så fort det går vill jag låta dem börja gå på riktig lösdrift. Men lilla Nyponros är så liten och äter rätt långsamt, fast hon behöver mest, och Cinnamon glufsar i sig fort som bara den, så jag måste hålla dem i varsin box än så länge.
Men två fulla lövkorgar gödsel bli det allt, varenda morgon. Finns det någon som behöver gödsel?

Kommentarer
Postat av: Marie Nilsson

Nej tack, jag har så jag klarar mig!! Hittar du någon som nappar på din fråga så hänvisa dem gärna till mig också.

Postat av: Ann-Louise

Ja, jag avundas er inte ni boxmockare!!! Mina placerar små högar uppe på halmen så man bara tar en kaka och häller av. Smidigt!
Ja j-lar var de producerar! Har skaffat container. Det är inte snyggt att ha en sådan stående, men praktiskt. Bara att få tömd när den är full..

2008-01-29 @ 06:45:43
URL: http://hastochhund.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback