Ve mig - är det jag där i spegeln?

Uppvaknandes till den andra fräscha dagen i det nya året. Allt som vanligt igen, Lille Hund ihopkrupen, ljuvt snusandes, vid mina fötters täckesberg, hussen iväg till jobbet före gryningen och jag som tassar ner och gör mig en kopp te för att ha vid datorn.

Kastar en blick i spegeln, och förskräcks över vad jag ser där. Ett blekt, grönaktigt ansikte med stora, stirrande ögon. Veck och påsar både här och där. Ett vattenlik? Nää, det är träsktrollet själv! Jag försöker påminna mig vad det stod i den där självmedvetandehöjande coachingboken och försöker mig på ett litet hurtigt rop: "Du är VACKER! Du är UNIK! Spegelbilden stirrar förvånat tillbaka på mig. Ett sånt uppenbart ljugande går inte hem. Jag dämpar mig och försöker med ett försiktigare "Du är den enda Du har, så ta väl hand om Dig..." Ett höjt ögonbryn visar att detta meddelande var mer passande. Försöker räta ut en eller annan skrynkla med fingret, men utan framgång. Av hänsyn till läsarna bifogas ingen bild till denna text.

Sakta hasar jag trappan ner, steg för steg, det värkande knäet tillåter inga studsande hopp eller ens kvicka steg. Vad var det han sa, ortopeden, det kan inte bli värre? Jag får ta och ringa upp och fråga hur han menade.

När jag tar mig fram till datorn med små tomtesteg och en rykande kopp te i handen, tänker jag att det ändå är ett underverk att jag kan gå själv. Hela det förbannade livet är ett underverk, och det gäller att ta vara på det. Att det yttre skrumpnar och veckar sig får man väl bara acceptera? Det var ändå länge sedan jag fick uppskattande visslingar och blickar efter mig på gatorna där jag drog fram. Det fanns en tid då jag enbart mätte mig med andras mått.  Men som vi alla vet - det är det inre och inte det yttre som räknas. Att vara god och förnöjsam, det är nåt det!

Men en liten, liten uppskattande blick.... nån gång? Att hoppas på en vissling - är nog för mycket.

Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Stående ovationer och igenkännande nickningar =D! Du har så rätt så! Men har du tänkt på hur få som tittar på hur skrynkliga, bleka och glåmiga de är i sitt inre.... Finns det botox för hjärnan också? Ha ha.

Postat av: Gitte

Jag fnissar mig fördärvad över dina tänkvärdigheter, du skulle kunna göra stora pengar som ståuppare :-) Kan tillägga att alla tycker ungefär sådär som du om sig själva i spegeln vid den här tiden på året. Och vill du ha visslingar och ögonkast. Åk en kryssning på Nilen utan att ta med din man. Plötsligt är du en hot babe. Och du kommer att längta hem till lugnet.
Jag hoppas att ditt knä blir bättre bums.

2008-01-02 @ 19:40:15
Postat av: skogsfrun

Hahaha! känner igen. Har man någonsin varit helt nöjd med den där nunan, nu har i allafall skogsfrun resignerat och tar det med ro och så finns det ju MEDEL att kamoflera det värsta med;)

2008-01-03 @ 19:13:57
URL: http://barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback