Wet wet wet... å hästtäcken

Det fanns en popgrupp med det namnet nån gång i dåtid. Igår passade uttrycket mest in på mina små ponnyflickor. Snögloppen vräkte ner med tunga, blöta flingor. Våtare - och kallare! - än regn. Det var inte roligt. Även om hästar är hästar, så vill man att de ska ha det hyggligt.

Så när jag kom ut litet tidigare än vanligt behövde jag inte ropa ett endaste dugg, de kom skenande i hagen, helt vildögda och glada att få komma in. Blöta ända in i märgen. Kan någon klandra mig då för att jag spökar ut dem i fleecetäcken och filtar för att torka upp dem?

Vad gäller hästar och täcken så är det ett omdiskuterat ämne. Många lägger jämt täcken på sina hästar, det må vara minus 20 eller plus 30. Helst dubbla täcken också. Mitt i brännande sol, utan möjlighet att söka skugga. Sånt tycker jag är djurplågeri. Men att täcka en klippt häst när vädret är kallt och ämligt, det är ett måste. Och att skydda sina hästar mot alltför gräsligt väder med ett regntäcke, tycker jag också är OK. Jag kan höra tjatet:  "men i det VILDA, där finns inga täcken... bla bla bla...." Men i det vilda kan hästarna röra sig över obegränsade områden, äta vad de behöver, och söka skydd i skogar och dalar där vädret passar dem. Vi har ju tagit bort deras valmöjligheter när vi domesticerade dem! Att då försöka göra tillvaron dräglig för dem, utan att varken klema bort dem för mycket eller kallsinnigt "låta dem klara sig själva för att de är hästar", det är min melodi. Slut på inlägget.

image166

Cinnamon i höghalsat fleecetäcke och Nyponros i hemsydd fleece och ylletäcke ovanpå. Efter tre timmar var de kruttorra och nöjda!

Kommentarer
Postat av: skogsfrun

oklippta hästar tar ju evigheter att få torra, då är dessa fleecetäcken en välsignelse. Måste nog skaffa ett höghalsat till Frida eller finns det kanske en halsdel att knäppa på? slut på kommentaren;) och Gooodmorron!

Postat av: Ann-Louise

Ja, det är nog "don efter person". Jag ser bland mina fyra att det är helt olika hur de tål väder och vind, och då måste de naturligtvis tas om hand efter sina förutsättningar.

2008-01-02 @ 09:25:37
URL: http://hastochhund.bloggagratis.se
Postat av: ylle

Skogsfrun. Börjes höghalsade är vettigt skuret. Tyvärr är det knepiga knäppen framtill i halsen, jag skulle velat ha såna där "snap-in-spännen" men man kan inte få allt.....

Ann-Louise: Självklart don efter person, här drar vi minsann inte alla över en kam...

2008-01-02 @ 09:53:31
URL: http://sammie.blogg.se
Postat av: Darkangel och Mumma

Man kan väl inte ta in hästarna och stoppa ner dom i sängen under duntäcket?
I en Hästens säng då? ;)

Jag skulle nog klema bort hästarna alldeles otroligt!

God fortsättning på nya året!
kramar från mumma och mig

2008-01-03 @ 04:04:54
URL: http://aselli.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback