Ett förtydligande

Får jag bara göra ett förtydligande vad jag menar med "högkvalitativ lösdrift"?

Jag menar då INTE att hästarna släpps ut vind för våg och får klara sig själva, kanske med tillskott av några möglande storbalar hö eller hösilage som körs ut och ställs i leran.

Jag menar att hästarna ges minst samma omsorg som om de stod på stall, dvs visiteras och sköts varje dag. De fodras individuellt efter behov, inte efter mottot "Den starkaste får mest..." Detta kan innebära att man får ta omaket att skilja hästarna åt vid utfodring alternativt  binda upp dem.

De ska ha möjlighet att gå in i en vindskyddad ligghall med gott om plats för alla i flocken. Ligghallen skall hållas ren och alltid ha gott om torrt strö att ligga i. Om det inte finns gott om skuggande träd i hagen, måste ligghallens tak isoleras för att skydda hästarna mot värmen under sommaren. På sommaren kan hästarna behöva hjälp att skydda sig mot insekter med t ex flugspray och flugmasker som skyddar ögonen och gärna även öronen....

Hagarna ska vara så stora att

hästarna ska kunna röra sig fritt i alla gångarter. Man räknar ca 1 hektar per häst, något som tyvärr sällan efterföljs. Staketen måste vara hela och av sådan kvalitet att hästarna inte skadar sig på dem. Om möjligt skall hagarna mockas sommartid för att hålla parasittrycket nere.

Det är stor skillnad på lösdrift och lösdrift....


"Mitt bord"? Skogsfrun? Nåja, jag är otroligt intresserad av hästars välbefinnande. Nu har jag fått ösa ur mig.....


image292
Glada hästar får gå på bete som är det naturliga för dem

image293
Lösdriftstallet skall hållas rent och väl bäddat, gärna med halm

image294
En välsittande flugmask skyddar hästens känsliga ögon mot flugor och otyg


Kommentarer
Postat av: Ann-Louise

Jag gör vågen och håller helt med!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback