Hinner inte, orkar inte, glömde - mantran i vår tid?

Hur ofta har vi inte hört detta:
"Hinner tyvärr inte" ( =Har inte lust ..., är inte det vad det betyder?))
" Nää, jag glömde" (ursäktar tydligen ALLT...)
 "Orkar inte" (är för upptagen med att vältra mig i självmedlidande)

Dessa repliker verkar bli allt vanligare. Hjulen snurrar allt fortare. Kanske är alla så stressade så att de bara kläcker ur sig något av ovanstående, innan de ens tänkt till. Ibland kan man som mottagare uppfatta det som rent av oförskämt.

"Har Du tid att ägna mig Din uppmärksamhet en sekund`" Svar: "Hinner inte"

"Skulle vi inte ha gjort (det ena eller det andra)? Svar: "Jag glömde"

"Vad säger Du om att göra (det ena eller det andra) Svar: "Orkar inte".

 
Hur ofta är det inte som vi bara virrar förbi våra medmänniskor, upptagna av våra egna tankar om vad vi måste/vill göra, så vi hinner inte uppfatta några nyanser alls.

Sen är vi i själva verket inte alls så effektiva som vi vill göra gällande. Långt därifrån. Men det låter ju bra att "aldrig ha tid". Det visar att man är en mycket betydande människa. Kanske. Eller möjligen att man inte förstår sig på livet.

 

Kommentarer
Postat av: Annaa M

Så sant, så sant... ibland tror jag det är mig det är fel på som har tid, orkar, vill...

Postat av: skogsfrun

Usch skogsfrun känner igen sig i både negativ och positiv bemärkelse. Anses som socialt begåvad men inte ur egen synvinkel. Drar mig kanske alltför ofta, undan. Känner mig skrynklig* i glättad samvaro. Drar mig inte precis ur men rädd att vara oläglig och påhäng. Tycker som du att de flesta har så mycket viktigt för sig är jäktade och upptagna.
Folk är för lite ute i naturen där man inser livets värde, sin egen litenhet och all förgänglighet.

2007-05-23 @ 16:18:44
URL: http://barasaras

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback