Rosa glass och hyckleri

Så har folket blivit upprört igen. Över en glass som är rosa och glittrar i pinnen. Så könsdiskriminerande mot små flickor....  Förra året så var det en lakritsglass som väckte folkets vrede (eller var det medias?) för att namnet kunde uppfattas som rasdiskriminering. Nogger BLACK. Hå hå ja ja. Vart man än vänder sig så är ändan bak, sa alltid min faster.

Ska vi inte kunna nämna olika färger utan att riskera en anmälan till diskrimineringsombudsmannen? Gult? Tja, gula floden finns ju - i KINA! Biografen RÖDA Kvarn, kan inte en eller annan indian känna sig förorättad över det namnet? Och bruna bönor - hur påverkar det människor med färgad hud? Kan man inte säga "färgade bönor" i stället. Men då får man förstås ingen ledning till VILKEN färg de har...   vilket problem! Snacka om storm i ett vattenglas!

Nu råkar det vara så, att många små (och stora) flickor GILLAR rosa! Häromdagen blev min kompis och jag alldeles till oss över en grimma i läcker rosa, som hon köpt till barnbarnet men var starkt frestad att lägga beslag på själv. Och vi är båda över femtio bast!

Är det inte diskriminerande att små flickor INTE ska få ha rosa glassar? Och rosa klänningar och skor och vad helst de nu vill ha i rosa? Hur orkar folk bli upprörda över sånt, det är en fråga jag ställer mig. Här - i en värld där kvinnor förtrycks dagligen, misshandlas, våldtas, förödmjukas, och det sker ofta inom hemmets fyra väggar. Kanske är den rosa glassen hellre då ämnad för små pojkar, för att de ska bejaka sin mjukare, rosa sida? Och låta bli att slå kvinnor när de blir äldre?

Vad tror Du?  Jag måste bestämt genast köpa och prova den där glassen. Ja, god PR blir det i alla fall för glassbolaget att utsättas för spott och spe i pressen!

Kommentarer
Postat av: Ina

Ja - NÄR ska de fatta att vi inte vill ha glassar i hudfärg??!! Jag tycker vi ska bilda en ny folkrörelse "Rör inte min Glass!!"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback