Minimalisera?

Det är inte klokt vad prylar man har. Av alla de slag. Och pärmar och papper. Ylle försöker vara ordentlig när det gäller viktiga papper och sorterar alltid in kvitton och bruksanvisningar i särskilda pärmar för "vitvaror", "verktyg" osv, hajar Du? Det är förskräckligt vad många pärmar det blir! Och sen pärmar för olika typer av fakturor, "bilar", "telefoner" osv. En himla massa pärmar.

När vi i helgen skulle lägga ett nytt, hållbarare golv i det lilla arbetsrummet, fick pärmar, papper och diverse dataprylar flyttas ut i vardagsrummet. Hur kan innehållet i ett sex kvadratmeter stort rum så gott som FYLLA ett trettio kvadratmeters rum? Här ser ut som sjutton. Golvet blev klart och fint, men givetvis gick inte golvsocklarna att återanvända, så rummet blev inte klart. Det är till att leva mitt i röran. Och det går förstås - en tid i alla fall.

Tankarna dyker upp, allt starkare, att man borde minska sitt innehav av saker. För hur blir det när man en dag ska flytta? Se över vad man verkligen behöver, vad man inte kan vara utan. Men hur mycket skulle man behöva - egentligen? Vad kan man vara utan? Frågan kräver noggrant övervägande.

Kommentarer
Postat av: Inga M

Gissa om det kan bli hur mycket som helst! Jag är ett avskräckande exempel. Har en hel källarvåning full med onödiga prylar som bara skräpar. I o för sig har barnen en hel del där också men vi med.

Postat av: P-O Svensson

Jojo! Det bor en liten hamster i de flesta av oss.

2007-10-30 @ 07:49:38
URL: http://www.ichtys.se
Postat av: Ann-Louise

Du har alla papper i pärmar i alla fall... Jag har inte fått dem dit utan de ligger mest och skräpar i hyllor, lådor och skåp. Till slut är det nästan omöjligt att ta tag i det för man fick avsätta några månader bara för att bringa ordning i röran. Kanske bättre och fjutta eld på allt och ta nya tag....
(Hörde förresten om en man som sprängde sin lägenhet med argumentet att han inte hade städat på så länge :-D!)

2007-10-30 @ 12:06:59
URL: http://hastochhund.bloggagratis.se
Postat av: Elisabet

För fem år sedan skilde jag mig.
Nu lever jag på 31 kvm i stället för i ett hus på landet.
Jag har tre teskedar och alldeles för lite gafflar och knivar,men du anar inte hur rik jag känner mig ..-)

Det blir en väldig f r i h e t.

2007-10-30 @ 15:38:18
URL: http://www.cikoria.blogspot.com
Postat av: m.

jag är precis där själv. ska försöka minska ner allt det där som man har samlat på sig. det fungerar inte längre att ha så mycket, när man flyttar så mycket som jag gör. det blir tröttsamt. men samtidigt, så svårt det är, det där att minimera!
såg en bild i dn imorse på en familj i afrika som blev tvungna att fly, på en släpvagn trängdes fem barn, några madrasser, några vita plaststolar.
det får en att tänka.

2007-10-30 @ 16:56:50
URL: http://www.grammofon.bloggagratis.se
Postat av: Kersti svarar

Varje år när vi efter sommarledigheten återvänder till lägenheten i stan får jag lust att röja. Då ser jag hur mycket vi har. Hela sommaren har vi klarat oss med mycke färre saker utan att sakna nästan något. Men sedan går dagarna och jag blir hemmablind. Tänker att nästa år då...

2007-10-30 @ 17:19:27
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: skogsfrun

Ummm, det hjälper nog inte att flytta. Skogsfrun har rört på sig* 11 ggr men det går fort att samla på sig nya grejor;)

2007-10-30 @ 20:43:36
URL: http://barasaras.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback